Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

trends

2017: Volg mij maar!
Het thema van de inmiddels tiende uitgave van Trends is automatisering en robotisering. De impact van technologie raakt ons allemaal. Zowel in ons werk als in het onderwijs. Ook in de creatieve sector verdwijnen naar verwachting de komende jaren nog veel routinematige banen en wordt automatisering ingezet om nog efficiënter te kunnen werken. Tegelijk neemt de scheiding tussen leidinggevende, coördinerende en uitvoerende functies af en ontstaan steeds meer operatorfuncties. Sociale vaardigheden worden steeds belangrijker. Het gaat daarbij om competenties als probleemoplossend en analytisch kunnen denken, empathisch vermogen, samenwerken, flexibiliteit en leerbereidheid. Binnen de bedrijven wordt steeds meer teamgericht en procesmatig samengewerkt en komen de bevoegdheden lager in de organisatie te liggen. 

2015/16: De mens een merkwaardige trend
Jaarlijks spot GOC de trends in de creatieve industrie en sinds 2007 brengen we een publicatie uit met de nieuwste cijfers en trends. Dit jaar staat de mens centraal. Onderzoeken constateren namelijk dat de mens een merkwaardige trend is in de creatieve industrie. Wij begrijpen dat wel. De mens is tenslotte in deze bijzondere bedrijfstak de motor, de innovator, het cement van de organisatie. Logisch dat de mens als trend naar voren komt. En merkwaardig? Ja, als we het interpreteren als vreemd, anders, eigenwijs, veelzijdig en nog veel meer. Download Trends 2015/16 en lees er alles over.
 
2014: Vind je draai in de netwerkeconomie
In 2014 ligt de focus op de netwerkeconomie. Deze publicatie kun je downloaden of bestellen via www.goc.nl/trends2014. In 2013 was de publicatie Trends onderdeel van een hele wave of trends met o.a. diverse evenementen. De waardevolle informatie over het project Wave of Trends vind je op deze pagina's.
 
2013: De kracht van Design Thinking
In 2013 lag de focus op Design Thinking. Waarom? We zijn in een fase beland waarin bedrijven zich op een andere manier moeten onderscheiden. De verbeteringen aan bestaande producten en diensten zijn vaak wel gedaan maar als je wilt groeien, moet je op zoek gaan naar een radicaal innovatieve cultuur. Design Thinking kan daar bij helpen. Achter deze verzamelnaam schuilt een schat aan ideeën voor ieder bedrijf dat creatiever en innovatiever wil worden. En het mooie is dat het toepasbaar is door iedereen! 



Trends 2017

Volg mij maar! 
In de grafimediabranche vindt vooral automatisering en robotisering plaats om nog efficiënter te kunnen werken. Verder wordt de opkomst van augmented reality en het inzetten van big data voor gepersonaliseerde marketing en communicatiesystemen gesignaleerd.  

ga naar trends 2017

De mens een merkwaardige trend

De mens is een merkwaardige trend in de creatieve industrie. Het is echter wel een factor waarmee de komende jaren rekening gehouden dient te worden. De mens is namelijk de motor achter innovatie, samenwerking en sociale cohesie.

ga naar trends 2015/16

Vind je draai in de netwerkeconomie

Ben jij voorbereid op de netwerkeconomie? En wist je dat de de creatieve industrie tot de meest innovatieve sectoren van NL behoort, maar moeite heeft deze te verzilveren? Lees er alles over in deze uitgave van Trends 2014.

download Trends 2014