"Hoe ga ik dit op een goede manier tegen haar zeggen?" "Waarom doet hij niet wat ik hem al twee keer heb verteld?"

Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

10 tips over feed back geven

"Hoe ga ik dit op een goede manier tegen haar zeggen?" "Waarom doet hij niet wat ik hem al twee keer heb verteld?" In de praktijk blijken veel stagebegeleiders het geven van feedback lastig te vinden. Rick Koster, trainer bij De Presentatie Groep, geeft tien tips voor effectieve feedback.

1. Denk vanuit de stagiair

Iedereen is anders, dus ken je leerling. Bekijk de situatie vanuit zijn gezichtspunt. Waarom doet hij iets of lukt het niet? Kom erachter wat hem bezighoudt, zowel tijdens het werk als daarbuiten. Benoem dit; geef aan dat je hem begrijpt.

2. Benoem de drie G's

Je kunt feedback het beste brengen door achtereenvolgens de Gebeurtenis, het Gevoel of de gedachten, en het Gevolg te noemen (GGG). Beschrijf eerst jouw waarneming van het gedrag van de stagiair: "Ik zie dat je afgelopen week twee keer te laat bent gekomen." Vervolgens geef je aan wat het effect daarvan is op je gedachten of gevoel: "Ik vind dat erg vervelend." Dan vertel je het gevolg: "Ik vraag me af of je je stage wel serieus neemt?"

3. Bespreek concreet gedrag

Geef feedback over concreet en wenselijk gedrag. Met "Je bent niet klantvriendelijk" geef je een niet-boodschap af. Dit kun je positief en in alternatieven formuleren: "Zeg klanten glimlachend gedag als ze binnenkomen." Zo kan een stagiair zijn gedrag aanpassen.

4. Spreek voor jezelf

Gebruik ik-boodschappen wanneer je feedback geeft. Het gesprek krijgt een minder aanvallend karakter als je zegt: "Ik merk dat ..." in plaats van "Jij doet altijd...". De ik-vorm is veilig en geeft precies aan wat je van de situatie vindt zonder de leerling té direct aan te spreken. Bovendien spreekt je voor jezelf. Gebruik dus ‘ik vind' in plaats van ‘wij/zij vinden'.

5. Geef positieve feedback

Feedback geven betekent zowel het positieve gedrag benoemen als verbeterpunten aangeven. Negatieve feedback wordt vaak beter onthouden dan positieve. De regel is dat je drie positieve elementen noemt tegenover één verbeterpunt: "Je werkt heel nauwkeurig, kan goed met je collega's opschieten en staat klanten telefonisch prima te woord. Maar je kúnt sneller werken."

6. Check je feedback

Kijk voordat je een gesprek aangaat kritisch naar uw eigen aandeel in de gebeurtenis. Hoe is het ontstaan? Wat had je eraan kunnen doen? En vraag tijdens het gesprek altijd naar de reactie van de stagiair. "Kun je je dat voorstellen?" "Begrijp je wat ik bedoel?" Soms zijn leerlingen zich onbewust van hun eigen gedrag.

7. Kies de juiste tijd en plaats

Kies een goed moment en de juiste plaats voor de feedback. Neem er voldoende tijd voor. Geef op tijd feedback; praten over een fout van twee maanden terug levert weinig meer op. Bespreek verder één punt per gesprek, zo houd je de feedback beknopt.

8. Vertel het waarom

Geef redenen voor de feedback. Benadruk daarin de positieve kant: wat kan de stagiair ervan leren? Vertel dat je tijd investeert omdat je weet dat de leerling beter kan. Leerlingen zullen de feedback sneller van je aannemen en meer gemotiveerd zijn om aan de verbeterpunten te werken.

9. Let op je non-verbale gedrag

Zorg voor een open, actieve houding. Dit betekent rechtop zitten in je stoel, voeten stevig op de grond en handen op tafel. Kies voor een hoekopstelling in plaats van tegenover elkaar te gaan zitten. Hierdoor voelt de stagiair zich beter op zijn gemak.

10. En dan nog dit: eindig het gesprek altijd met ‘We spreken dus af dat ...'.

Wie is Rick Koster?

Rick Koster traint en coacht sinds 2000 leiders, managers en ondernemers in hun persoonlijke communicatie en leiderschapsvaardigheden. Hij studeerde Neurobiologie en Beleid, Management & Ondernemerschap aan de VU. Hier haalde hij ook zijn onderwijsbevoegdheid. Hij gaf vijf jaar les in Amsterdam Zuidoost. Rick geeft leiderschapsprogramma's en workshops in Europa, Afrika, Azië en de Verenigde Staten. Zijn specialiteit is non-verbale communicatie: op welke bewuste en onbewuste manieren beïnvloeden we elkaar continu?

Bron: Praktijk, vaktijdschrift over Praktijkleren