Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

W2P 2015 Evenement

16 oktober 2015

GOC Veenendaal was de gastheer van de 5e editie van het web-to-print event op woensdag 14 oktober 2015. Het event – opgezet door CMBO, Scriptworx, KVGO en GOC – had als thema 'web-to-print vanuit een ander perspectief'. Ruim 100 deelnemers kwamen naar Veenendaal om te horen waar web-to-print in de naaste toekomst naar toe gaat.
 
Soms is een blik in het verleden de beste raadgever voor die toekomst. En dus werd er gekeken naar de ontwikkelingen in de afgelopen 5 jaar en de lessen die op basis van die ervaringen zijn geleerd. Vertrekpunt daarbij was het cahier “web-to-print” uit 2009, van Roelof Jansen van Screens & Pages. Het cahier gaf een mooi overzicht van de op dat moment beschikbare web-to-print systemen en toonde tegelijkertijd hoe snel de veranderingen in technologie zich voltrekken. Roelof Jansen gaf – terugkijkend met de kennis van nu - aan dat hij nu een andere aanpak zou hanteren, omdat destijds de technologie leidend was en vandaag de dag zijn de toepassingen het uitgangspunt. Met name: welke rol speel je als bedrijf en wat is je businessmodel. Deze verschuiving werd door meerdere aanwezigen gesignaleerd.



Drukkerij én marketingspecialist
Hierop volgde een geanimeerde paneldiscussie over toekomstige trends in web-to-print - o.l.v. Ed Boogaard. Stephan Stergiou, van DrukwerkMAX, René Smits  van Drukkerij Altorffer, en Kevin Goeminne van Chili Publish waren het er over eens dat bedrijven een keuze moeten maken in businessmodel, in assortiment, in diensten en in de wijze waarop die diensten worden aangeboden. De conclusie was dat men tegenwoordig – naast een goede drukkerij – ook een specialist moet zijn op het gebied van e-commerce en marketing.





Where do we go from here?
Die inspirerende titel gaf Roelof Jansen mee aan het tweede deel van zijn presentatie, waarin hij zijn blik richtte op de toekomst en de huidige trends. Een van de aspecten die daarbij telkens naar voren kwam was dat de wereld steeds digitaler wordt en de klant een centrale positie krijgt. Ook is er een grote rol weggelegd voor communicatie met de smartphone; de mobiel lijkt het primaire interface te worden. Ook wordt er in de toekomst meer via ‘omni-channel’ marketing gewerkt, waarbij print, digitaal en video/animatie gezamenlijk worden ingezet om klanten te informeren en bedienen.
 
Lead scoring
In al dat communicatiegeweld moet je je als bedrijf onderscheiden en dicht bij de klant kunnen staan. Klantenbinding en persoonlijk contact krijgen daarom een steeds prominentere plaats. Fokke Dekker van Copernica vertelde hoe zij dat bewerkstelligen: met ‘lead scoring’, waarbij klanten persoonlijk en geautomatiseerd benaderd worden en hun gedrag kan worden beïnvloed in de verschillende fases van het aankoop- of servicetraject.




De consument in de hoofdrol
Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org nam ons als laatste spreker mee langs wereldwijde trends en voorspellingen, waarin de consument de grootste rol zal gaan spelen en bedrijven de taak krijgen zichzelf opnieuw te bekijken en te veranderen, om mee te kunnen doen in de wereld van morgen.

Het was een geslaagd web-to-print evenement. De grote opkomst en de actieve deelname van de aanwezigen maakte dat er een dynamische sfeer heerste. De presentaties waren aanleiding voor veel gesprekken tijdens het informele deel van de avond.