Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Van drukwerkfabriek tot partner voor communicatiemiddelen

31 juli 2015

Nog altijd gaan bij Andi Druk op Maastricht-Airport dagelijks dozen vol drukwerk de deur uit. Maar inmiddels timmert het Frits Keulen Andi Drukbedrijf actief aan de weg met een nieuwe boodschap: wij zijn partner voor communicatiemiddelen en ontzorgen onze klanten door een veel breder pallet aan communicatiemiddelen aan te bieden.

,,De verbreding heeft te maken met risicomanagement. Door de digitalisering is de vraag naar drukwerk teruggelopen. Maar wat ook meespeelt, is dat onze klanten eigenlijk helemaal niet op zoek zijn naar een product. Ze zoeken naar de juiste manier om hun boodschap te communiceren. Als je kunt helpen om dat vraagstuk op te lossen en bij te dragen aan bedrijfsdoelen, doe je aan waardecreatie en ben je onderscheidend in de markt”, vertelt directeur/eigenaar Frits Keulen.

In de afgelopen jaren heeft Andi Druk daarom een transformatie ondergaan. Zo zijn er machines aangeschaft waarmee verpakkingen, vloerstickers, abriposters, banners en displays gemaakt kunnen worden. En dankzij een nieuwe grootformaatprinter is het nu ook mogelijk om te printen op deuren, tafelbladen, tegels en planken. Verder dacht Andi Druk na over een slimme inrichting van het productieproces. Bestellingen van gestandaardiseerd drukwerk lopen tegenwoordig via op maat ingerichte klantenportals. Opdrachten die vragen om bijvoorbeeld advies, een prototype of persproef en crossmediale producten blijven terechtkomen bij adviseurs.

Daarom volgden negen medewerkers van de commerciële binnen- en buitendienst een opleiding van GOC tot crossmedia-adviseur. ,,Veel bedrijven worstelen met de opkomst van nieuwe manieren om te communiceren. Onze adviesrol wordt daardoor steeds belangrijker. Het is heel belangrijk dat wij op de hoogte blijven van ontwikkelingen, zodat we klanten volledig kunnen ontzorgen. Wat overigens niet betekent dat we in de uitvoering alles zelf doen. Daar kunnen we bijvoorbeeld weer specialisten zoals fotografen, filmmakers en storytellers voor inschakelen.”

De opleiding vond plaats bij Andi Druk op locatie. Onderdeel van het traject was onder meer het crossmediaal uitwerken van een aantal casussen voor bestaande klanten. ,,Die wisten daar niets vanaf. Toen we de eerste casus presenteerden, waren de reacties enorm positief. En onze eigen mensen zijn ook heel trots. De opleiding heeft hun werk leuker gemaakt en ze zijn geïnspireerd om te zoeken naar vernieuwende manieren om business te creëren.”

Meer lezen over ontwikkelingen in de branche? Dat kan in de nieuwe brochure trainen & opleiden.