Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Roadmaps voor een crossmediale toekomst

06 augustus 2015

Online is the sky the limit. Bijna elke dag komen er nieuwe mogelijkheden bij om te communiceren. Voor veel spelers in olaf-geerse.pngde media- en communicatiebranche is het veranderen of verdwijnen. In de strijd om te overleven ziet GOC-consultant Olaf Geerse meerdere strategieën.

,,In de grafimediasector zie je een tweedeling. Aan de ene kant zijn er drukkerijen die zich specialiseren. Met visitekaartjes kun je je niet meer onderscheiden. Die kan je net zo goed ergens anders laten drukken, zodat jij je kunt focussen op drukwerk met een hogere moeilijkheidsgraad. Aan de andere kant zie je verbreding. Grafimediabedrijven die transformeren tot communicatiebureaus en met hun klanten meedenken over de volledige inzet van het marketingbudget en de verdeling over online en offline. Dat vraagt veel van accountmanagers. Ze moeten niet alleen op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, maar ook pro-actief adviseren.”

,,Die aandacht voor crossmediale communicatie zie je ook sterk bij uitgeverijen en reclame- en communicatiebureaus. De grote vraag daar is: hoe kunnen we content via verschillende platforms optimaal aanbieden aan onze doelgroepen en dat ook effectief vermarkten?

Daardoor ontstaat er een vraag naar kennis en vaardigheden op het gebied van bijvoorbeeld interactief publiceren, de inzet van animaties en video’s. 

En dan heb je natuurlijk nog een grote groep zelfstandig professionals. Denk aan de dtp’ers met een printachtergrond, die zich moeten verdiepen in interactieve media om te overleven.

,,De cruciale vraag voor beslissers in de media- en communicatiesector is: hebben mijn mensen de kennis en kwaliteiten die nodig zijn om als bedrijf te veranderen en mee te gaan met deze tijd? En willen ze ook veranderen? Als GOC helpen we bedrijven om in beweging te komen. Dat doen we met talentontwikkelingstrajecten gecombineerd met vakinhoudelijke trainingen en cursussen, zodat medewerkers de vaardigheden ontwikkelen die ze nu én in de toekomst nodig hebben.”

Meer lezen over ontwikkelingen in de branche? Dat kan in de nieuwe brochure trainen & opleiden.