Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Presentaties W2P2016 beschikbaar

24 oktober 2016

Donderdag 13 oktober organiseerden CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx het zesde W2P2016-event bij hoofdsponsor Ricoh Nederland. Onder leiding van dagvoorzitter Ed Boogaard bogen we ons over het thema 'The Future of Printing'. Alle presentaties zijn terug te vinden op de website van W2P2016. Ook een beeldsamenvatting van de dag zijn te vinden onder de tab 'presentaties' op deze site.

Wim van Rooijen van Fountainhead nam ons in een vlotte presentatie mee naar de toekomst, naar de snelle ontwikkelingen om ons heen en die in de nabije toekomst. Wat uit de sciencefiction films is inmiddels realiteit? Een van de trends is ‘kennis delen’ met Tesla als voorbeeld, waardoor ontwikkelingen steeds sneller gaan. Nog een trend is het omzetten van fysieke zaken naar software, die vervolgens bijna gratis worden. De toekomst is mistig, maar bij mist moet je bewegen, is het advies van Wim van Rooijen.

Tijdens de break-out sessies lieten vier sprekers van grafische bedrijven zien hoe zij nu al op uiteenlopende manieren Web-to-Print inzetten voor de digitalisering van het bestel-, productie- en facturatieproces.

De afsluitende presentatie werd verzorgd door Erwin Busselot van Ricoh Europe. Erwin gaf aan dat je de toekomst pas kunt inschatten als je weet wat je huidige positie is. Met diverse grafieken en cijfermateriaal liet hij zien hoe digitalisering aan de ene kant heeft geleid tot erosie van communicatie via het papieren medium. Tegelijkertijd is papier nog lang niet uitgerangeerd en zal er nog zeker groei zijn op het gebied van gepersonaliseerde informatie. 

De conclusie van de avond was dat het grafimediabedrijf zich ontwikkelt als ‘connected enterprise’. Of dat nu is via Web-to-Print of marketing automation of visuele producties on demand, de essentie is om te denken vanuit internet/digitale/ICT technologie en daar de dienstverlening op te baseren, met dus uiteenlopende digitale of fysieke producten als resultaat. Een trend die niet alleen voor de grafimedia industrie geldt.