Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Onderzoek naar innovaties en beroepskwalificaties

15 juni 2016

Vanuit A&O Fonds Grafimediabranche heeft GOC de opdracht gekregen een tweeledig onderzoek uit te voeren, gericht op innovatie en beroepskwalificatie. Dit levert enerzijds een onderzoeksrapport op en anderzijds beroepscompetentie profielen (BCP’s).

Voor het realiseren van het onderzoeksrapport doet GOC onderzoek naar innovaties binnen de branche en de gevolgen daarvan voor de kennis en vaardigheden van (toekomstig) grafische vakmensen. Hiervoor worden uiteenlopende innovatieve bedrijven bezocht. En wordt studie gemaakt van de innovaties die op de bedrijven afkomen. Dit kunnen technische innovaties, zoals inktjetprinting zijn. Maar ook vormen van sociale innovaties zoals het werken in zelfsturende multidisciplinaire productieteams. In de komende maanden worden de bedrijven bezocht. Het onderzoeksrapport zal in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen.

Om de BCP’s te realiseren worden bovenstaande onderzoeksgegevens gebruikt. Ook is noodzakelijk bij drukkerijen, uitgeverijen en reclame communicatiebedrijven navraag te doen naar ontwikkelingen van bestaande beroepen. Bedrijven staan immers midden in het nu en zullen daarnaast vaak moeten anticiperen op de toekomst om op de markt interessant te blijven. Verder wordt navraag gedaan naar verschuivende rollen van de beroepsbeoefenaar. Op welke gebieden is behoefte aan specialistische rollen? Waar is behoefte aan meer algemene rollen, waardoor functies nu of in de toekomst voor een (groter) deel misschien zullen samenvallen? En hoe zit het met de rollen van hbo opgeleide beroepsbeoefenaars en de doorstroom van het ene niveau naar het andere niveau, zowel op de werkvloer als in het onderwijs?
De ontwikkeling van BCP’s is voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven zeer van belang. Onderwijsinstellingen willen graag jongeren opleiden tot beginnende beroepsbeoefenaars, die goed geschoold zijn voor de arbeidsmarkt. Denk aan eerder doorgevoerde veranderingen zoals de vormgever. Deze was in het bedrijfsleven al meer samen gevloeid, terwijl binnen de scholen nog werd opgeleid tot specialisten. De BCP’s zullen dus ook als input voor differentiatie van opleidingen dienen.
Hiermee is de cirkel rond, waarbij iedereen streeft naar de beste aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven en die ook toekomstbestendig is!