Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Gericht investeren in de groei van mensen

17 november 2014

Als HR-professional moet je soms hinken op twee gedachten. Enerzijds werk je voor een bedrijf met een winstoogmerk. Alles moet zo efficiënt, snel en flexibel mogelijk. Anderzijds werk je wel met mensen, van wie je wilt dat ze zich prettig voelen in hun werk en dat ze zich ontwikkelen. Die twee zijn nogal eens met elkaar in strijd. Of niet? Wat als je die twee ambities op elkaar aan zou kunnen laten sluiten? Wat als daar een praktisch instrument voor zou zijn? Goed nieuws: dat instrument is er. Het heet EVP:  ErVaringsProfiel. Dit is het verhaal van Emma, hoe zij dit instrument vond en wat het betekende voor haar bedrijf.[1]

Handen in het haar
Het is november, en Bert de Boer zit met zijn handen in het haar. De manager van de Groenlose vestiging van een groot grafimediaconcern heeft van bovenaf de opdracht gekregen: het moet allemaal efficiënter. Productiever. Sneller. Lean en agile. Hij is om de tafel gaan zitten met Emma Reijnders, de HR-professional in zijn team. Ze weten het niet. De persen draaien 24 uur per dag, verdeeld over drie groependiensten van 8 uur. Niemand staat met de handen in de zak te niksen. En toch is het niet goed genoeg. De concurrentie doet iets anders. Iets slimmers. En is daardoor goedkoper. Bert en Emma moeten dit oplossen.

“En als we nu…” Emma twijfelt. “Opleiden? Investeren? Hoe kunnen we anders gaan werken? Niet harder, maar slimmer?” Bert gelooft er niet echt in. “Dan ga ik zeker weer vijf mensen tien dagen lang op cursus sturen. Ben je ze kwijt op de werkvloer, komen ze terug en doet er maar één echt iets met die kennis.” Maar Bert en Emma komen niet verder, en het idee blijft knagen aan Emma. De volgende ochtend belt ze, zonder te overleggen met Bert, met haar contact bij GOC, accountmanager Olaf. Ze legt haar probleem uit en als ze uitgesproken is, valt het even stil. Tot Olaf antwoord: “Emma, ik denk dat ik wel een oplossing voor je heb. Jij gaat aan het EVP!”

Investeren in groei
Twee dagen later zitten ze met z’n drieën bij Bert op kantoor en rekent Olaf het allemaal nog eens voor: “Ja, een EVP is een investering. Een heel gerichte investering in de groei van de organisatie. Je maakt, samen met je werknemers, een analyse van je hele team. Zo kom je erachter welke kwaliteiten je in huis hebt zonder dat je het misschien wist. Kun je heel precies in kaart brengen wie wat nog zou kunnen leren, en hoe je het productieproces slimmer in kan richten.” Olaf vertelt over een ander bedrijf, dat al eerder een EVP-traject deed bij GOC: “daar gingen de faalkosten omlaag, én het ziekteverzuim, de samenwerking werd beter en de kwaliteit van het eindproduct ging omhoog.” Bert slaat steil achterover. En het wordt nog mooier, omdat het EVP in het sectorplan staat (40% subsidie) en omdat Berts bedrijf bijdraagt aan het A&O fonds Grafimedia (25% subsidie) kan hij het grootste deel van de kosten terugkrijgen.

Toch moet Bert schrapen. Drukkerijen staan onder druk en er zijn weinig liquide middelen. Hij belt met het hoofdkantoor. Daar moeten ze nog overtuigd worden, maar voor Olaf is het geen probleem om nog eens zijn presentatie te geven. Uiteindelijk krijgt Bert groen licht en kan het EVP-traject beginnen. De mensen van Berts team krijgen een ervaringsprofiel, de managers en medewerkers hebben dan goed zicht op elkaars ontwikkelgebieden.

Spannende tijden
Vlak voor Kerst breken er spannende tijden aan in Berts vestiging. Alle medewerkers die op de werkvloer aan de machines staan gaan aan de slag met hun EVP. Ze stellen hun portfolio samen, met alle officiële documenten en diploma’s. Ze doen een praktijkopdracht. Ze gaan op zoek naar de Big Five, de belangrijkste karaktereigenschappen. En ze geven elkaar uitgebreid feedback. Marco, één van de drukkers, komt tot de ontdekking dat hij eigenlijk meer kan, en wil: “Ik had altijd het idee wel, dat ik graag een stapje hogerop zou willen, overzicht over het hele productieproces, verschillende machines en materialen.” GOC, dat het hele proces begeleidt, stelt dat Marco een opleiding zou kunnen doen tot procesoperator. Door zijn eigenschappen te spiegelen met het functieprofiel procesoperator komen ze er achter dat dit een goede match is. Gerard is één van de mensen die nu procesoperator is, alleen gaat hij eind dit jaar met pensioen. En Gerard heeft al aangegeven dat hij Marco graag onder zijn hoede neemt om hem de kneepjes van het vak te leren.

Bert en Emma weten nu wat ze nog meer uit hun team kunnen halen, en ze gaan voortvarend aan de slag. Emma merkt dat er iets verandert. De sfeer was nooit slecht, maar nu is alles beter. Er wordt meer gelachen. Mensen blijven iets langer. Komen iets vroeger. Er komen e-mailtjes binnen van tevreden klanten. In februari komt er iemand van de marketing en communicatie afdeling van het hoofdkantoor langs, en die schrijft een verhaal voor de website van het bedrijf. Dit verhaal. Bert en zijn team zijn een voorbeeld.



[1] Bert en Emma zijn fictieve personen, maar hun ervaringen zijn dat niet.