Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

GOC zet koers opnieuw uit

01 december 2015

In het Kernnieuws nummer 5 van 28 november is onderstaand interview met Marcel Lamain over de nieuwe koers van GOC gepubliceerd.

GOC heeft de koers voor de toekomst opnieuw uitgestippeld: kerntaken zijn duidelijker afgebakend, doelgroepen worden verbreed en nieuwe markten worden verkend. "Alles draait bij GOC om de ontwikkeling van mensen en organisaties. Daar ligt onze kracht."

Aan het woord is Marcel Lamain, directeur van GOC: "Bij GOC hebben we - net als ieder ander in de grafimedia sector - te maken met een voortdurende afkalving van die sector. Een ontwikkeling die jaren geleden in gang is gezet en nog steeds van invloed is op onze onderneming en onze afnemers. Daarnaast zijn een aantal taken, die wij van overheidswege uitvoerden, per 1 augustus weer door die overheid in eigen hand genomen, zoals bijvoorbeeld de certificering van leerbedrijven en de begeleiding daarvan, waardoor ons takenpakket veranderde. Dat betekende een aanpassing in personeel en een aanpassing voor wat betreft onze focus. GOC heeft daarom haar werkterreinen scherper in kaart gebracht.

Alles draait bij GOC om de ontwikkeling van mensen en organisaties, onderverdeeld in een viertal aandachtsgebieden: personeelsbeleid en -ontwikkeling, organisatiebeleid en -ontwikkeling, onderwijsontwikkeling en -onderzoek en tenslotte mobiliteit. Met een team van 29 mensen op kantoor in Veenendaal en consultants 'op de weg' staan wij klaar voor onze afnemers. Uiteraard staan trainingen en opleidingen nog steeds op de agenda, die naast op locatie in Veenendaal ook steeds meer in-house bij bedrijven zelf worden gegeven. Bedrijven willen namelijk steeds vaker opleidingen op maat, zodat we specifiek kunnen trainen op de kennis die in dat bedrijf nodig is. Met de machines die daar gebruikt worden. Meer op maat kan bijna niet.

Binnen de grafische sector werken we nauw samen met de sociale partners, het KVGO en de bonden, van waaruit we bedrijven bedienen. In de toekomst zullen daar ook andere partners bij kunnen komen, want binnen GOC wordt continue gewerkt aan de verdere verbreding van onze doelgroepen.

Naast de creatieve industrie, waar wij ons al lange tijd op richten, zijn er andere doelgebieden waar onze expertise een positieve rol kan spelen, zoals bijvoorbeeld ICT en onderwijs. Deze verbreding is nodig omdat steeds meer kennis en vaardigheden niet meer enkel aan de grafische sector verbonden zijn. Ook andere sectoren gebruiken meer en meer de vaardigheden die wij vanuit onze grafimedia achtergrond kennen. Al met al meer dan voldoende redenen om de bedrijfsstrategie aan te passen aan de nieuwe situatie. Dat vraagt aanpassingen maar brengt ons ook weer nieuwe uitdagingen.

Een mooi voorbeeld van verbreding van onze activiteiten is het merk C3 Werkt! dat een vijftal jaren geleden is ontwikkeld. Daarbij handelt het zich om het van werk naar werk begeleiden van mensen die door een reorganisatie in de grafische sector hun baan dreigen te verliezen of hebben verloren. Het is mooi dat je kunt voorkomen dat mensen werkeloos worden en je maakt het voor de bedrijven waar ze werkten een stuk makkelijker om te reorganiseren. Bedrijven die bij C3 aankloppen hebben te maken met allerlei uitdagingen. We hebben de kennis in huis om ze te adviseren hoe ze hun organisatie weer klaar kunnen stomen voor de toekomst. Voor bedrijven of ondernemers is het altijd de moeite waard om contact met GOC op te nemen als ze met bepaalde onderwerpen of vragen zitten. GOC kan bedrijven met advies en ondersteuning bijstaan, veel vaker dan men wellicht denkt."