Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Creative facilitation

04 juli 2011

Creative facilitation. Het zijn dé toverwoorden voor wie samen met anderen creatief wil zoeken naar innovatieve oplossingen. Onlangs kwamen vier bedrijven en een aantal studenten van de TU Delft samen bij GOC in Veenendaal om in zo'n creatief proces te zoeken naar oplossingen voor concrete vragen van de bedrijven. Het proces werd gefilmd door studenten van de grafische lycea in Amsterdam, Eindhoven en Utrecht. Voor hen en voor de TU-studenten was het een praktische praktijkopdracht, voor de bedrijven een eyeopener. Om mogelijke vormen van vernieuwing te onderzoeken, en daarbij te leren van innovatie-professionals, organiseerden GOC, de TU Delft en de drie grafische lycea het creative facilitation-experiment. De vier deelnemende bedrijven kwamen uit verschillende hoeken van de creatieve industrie: DeltaHage (drukkerij), NBD Biblion (nabewerkingbedrijf/dienstverlener voor bibliotheken en mediatheken), MicrowebEdu (uitgeverij) en Heuvelman Sound & Vision B.V. (AV-dienstverlener).

Innovatieve oplossing

Vooraf hadden alle bedrijven een vraag geformuleerd, een onderwerp waar zij in de eigen praktijk mee te maken hebben en waarvoor ze een innovatieve oplossing zochten. "In ons geval ging dat over social media in de zakelijke markt", vertelt Telem van Impelen, sales manager bij Heuvelman. Samen met zijn collega Marco Smakman, manager operations bij Heuvelman, nam hij deel aan het creative facilitation-project bij GOC. "We wilden weten wat we er commercieel mee kunnen én hoe we er intern goed mee kunnen omgaan. Onze medewerkers moeten weten hoe ze de kansen van social media kunnen benutten maar zich daarbij ook steeds ervan bewust zijn dat ze dan communiceren namens Heuvelman."

Icebreakers

Na een plenaire opening gingen alle bedrijven en studenten uiteen om zich in groepen over de vragen van de bedrijven te buigen. "Per bedrijf werden twee groepen gevormd", vertelt Van Impelen. "Mijn collega en ik zaten dus ieder in een andere groep, samen met een aantal studenten." Door op die manier los van elkaar te werken, ontstaat nog meer ruimte voor vrije en creatieve gedachten. Dat werd nog eens extra gestimuleerd door de zogenoemde icebreakers waarmee de studenten hun sessies begonnen. "De bedoeling was volledig out of the box te gaan denken en daarvoor werden verschillende technieken ingezet", zegt Van Impelen. "Het ene moment zat je zogenaamd op een eiland en moesten zaadjes naar de overkant worden gebracht, een ander moment moest je je schoenen uitdoen en die van een ander aantrekken."

Concrete concepten

En de creatieve pogingen om de deelnemers uit hun gebruikelijke denkpatronen te krijgen, hadden succes. Telem van Impelen: "Het werkt heel goed. Alle ideeën werden op post-it briefjes genoteerd en vervolgens in segmenten verdeeld. Daarna gingen we in tweetallen met die ideeën aan de slag om ze uit te werken in meer concrete concepten. Uiteindelijk waren dat er zo'n tien à vijftien. Met de hele groep gingen we die filteren totdat we de drie beste concepten over hadden. En ten slotte kwam de groep van mijn collega Marco er ook bij en hebben we uit de drie concepten van iedere groep er drie gekozen waarmee we in het bedrijf verder willen."

Presentatie van de resultaten

Uit het filmmateriaal dat de studenten van de grafische lycea de hele dag door hadden geschoten, werd een selectie gemaakt om te gebruiken in de plenaire presentatie van de resultaten die ieder bedrijf, onder leiding van de TU-studenten, had geboekt. "Soms was dat nog heel breed omdat je in één dag natuurlijk niet drie concepten heel gedetailleerd kunt uitwerken", legt Van Impelen uit. "Wij hebben één concept dat we op korte termijn kunnen toepassen, één dat we de komende tijd gaan uitwerken en een derde dat we in het achterhoofd houden voor op de langere termijn."

Verrassend

De sales manager van Heuvelman is buitengewoon positief over het resultaat. "Na afloop hebben we meteen tegen elkaar gezegd, dat we zo'n proces ook nog wel eens binnen het bedrijf willen doen. Het is echt heel verrassend hoe goed dit werkt. En vooraf hebben we al aangegeven dat we de resultaten van de verschillende groepen op een later moment met elkaar willen evalueren. Want dan kunnen we echt zien hoe al die creatieve ideeën in de praktijk hebben uitgepakt."