Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Creatief product vraagt om nieuwe marketingmix

18 december 2012

Verkoop en marketing in de creatieve industrie werkt compleet anders dan in andere sectoren. Dat is de insteek van ‘van Passie tot Promotie’, een serie van vijf GOC-seminars die de creatieve sector helpt om hun marketing en verkoop naar een nieuw niveau te tillen.

Vergeet de klassieke marketingmix. Succes in de creatieve industrie vraagt om een radicaal andere aanpak. Deze aanpak is uitgebreid beschreven in het nieuwe boek van de bekende sociaal-psycholoog Erik Stevens, de hoofdspreker op de seminars. In zijn boek introduceert hij de vijf nieuwe P’s: Professie, Passie, Participatie, Projectie en Promotie. Een vernieuwende kijk op marketing dus die hem een nominatie opleverde voor de Marketing Literatuurprijs 2012. Samen met tal van andere inspirerende sprekers doet Stevens deze nieuwe methode uit de doeken.

‘Old school marketing’

‘Creatieve professionals hebben een bijzondere marketinguitdaging. Vertrouwen winnen van hun opdrachtgever en overbrengen dat ze een uniek product kunnen leveren. Ze kunnen daarbij maar beperkt verwijzen naar eerder gerealiseerde projecten. Niemand zit immers te wachten op een kopie van iets dat al gedaan is. Daarom voldoen ‘old school’ marketingconcepten niet in deze sector’ aldus Stevens.

Praktische sessies

Tijdens het seminar komen de vijf nieuwe P’s uitgebreid aan bod. Deelnemers ontdekken hoe ze de P’s voor zichzelf en hun organisatie inhoud kunnen geven. Om zo een herkenbare positie in de markt te veroveren. Het programma bevat een boeiende mix van cases en keynote-sessies.
‘van Passie tot Promotie’ gaat verder dan de theorie en gaat in op praktische vragen. Hoe voer je effectieve verkoopgesprekken? Wat zijn slimme strategieën om de prijs van een creatief product te bepalen? Hoe realiseer je een gewenst onderhandelingsresultaat zonder de relatie te beschadigen? Hoe zorg je dat beslissers aan jouw bedrijf denken als ze in de toekomst een creatieve opdracht willen uitbesteden? Deelnemers krijgen tal van boeiende inzichten en praktische tips die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk.

Data, locaties en sprekers

De seminars vinden plaats in Hoofddorp (29 januari), Veenendaal (5 februari en 5 maart) en Den Bosch (21 maart). Sprekers zijn Erik Stevens (Phaff & Partners), Stefanie Kreek (Sanoma Media), Annefrid Imenkamp (Chocstar), Stephan van Slooten (Altuïtion), Alex van Straten (Raak), Rijn Vogelaar (Blauw Research), Thierry de Vries (The 1nspiring Company), Esther Baaijens (The Pricing Company) en Marc Lensen (Ricoh).

Kosten en aanmelding

De seminars zijn zowel in serie als afzonderlijk te volgen. Inschrijven is mogelijk via www.goc.nl/passietotpromotie. Daar is ook het programma per seminar te vinden. De kosten bedragen € 395,00 per seminar per persoon. Collega’s mogen naar hetzelfde seminar mee tegen 50% korting. Deelname levert per seminar 5 NIMA PE-punten op.