Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

Blog: Zet je interactieve pet op!

22 januari 2015

“Wie heeft er hier geen smartphone?” Kitty Hieltjes kijkt de goed gevulde zaal in. Er gaat één hand weifelend omhoog. “Aaah, wat zielig”, zegt Kitty, en daarmee krijgt ze de lachers op haar hand. Maar achter het gelach en het geveinsde medelijden gaat de harde waarheid van Hieltjes’ verhaal schuil: Als graficus, ontwerper, communicatieprofessional of marketeer kan je niet om digitale media heen. Om te overleven en succes te hebben in deze enorm competitieve markt moet je jouw klanten datgene kunnen bieden waar ze om vragen: het nieuwste van het nieuwste. EPubs of apps, met interactieve infographics, video en audio. En de ontwikkelingen gaan razendsnel: “het is alweer bijna 2016”, grapt Hieltjes.

Het is ‘nog maar’ vrijdag 16 januari 2015, en Kitty vertelt haar verhaal tijdens GOC’s Masterclass Interactive. Een unieke gelegenheid voor creatief en grafisch professionals om in een namiddag kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitaal publiceren, en met de mogelijkheden om hierover meer te leren bij GOC. Kitty Hieltjes is al meer dan tien jaar als docent verbonden aan GOC, en in 2015 geeft zij onder andere de korte cursus Interactive Art & Design. In drie dagen leren managers en decision-makers van mediabedrijven hoe ze hun weg kunnen vinden in het snel groeiende oerwoud aan formats, programma’s, services en publicatievormen. “Mijn zonen van 11 en 15 kijken geen TV meer,” aldus Hieltjes. “Wel youtube. Ze kennen Jeroen Pauw niet, maar Enzo Knol wel.” Wil je als mediabedrijf ook die jonge doelgroep bereiken, dan moet je heldere keuzes kunnen maken. Anders gaan snelle ‘jongens met petjes’ – je kent ze wel – er met je business vandoor. Met Interactive Art & Design helpt GOC je eeneind op weg in deze brave new world. Je wordt zelf een snelle jongen met een petje.

De tweede spreker deze middag is Belinda Kampf. Zij is eigenaar van het trainingsbedrijf House of Media, in Groningen; een gewaardeerde partner van GOC. “Toen de iPad kwam, begonnen wij als docenten DTP (DeskTop Publishing) na te denken over wat dat betekende voor het werk van DTP’ers en grafisch vormgevers. Publicaties voor tablets werden gemaakt met heel andere, nieuwe software. Daar hebben we dus een cursus voor ontwikkeld: Interactive Media Developer. In zes blokken – die je overigens ook los kan volgen – leer je ePubs maken, digitaal publiceren, animaties maken met Adobe Edge Animate, digitale video’s produceren met Adobe Premiere, deze van effecten voorzien met After Effects en van geluid met Audition, allen pakketten van Adobe. Dat laatste – geluid – is misschien wel het meest spannende nieuwe terrein voor grafisch professionals, maar Kampf houdt ons voor: “Slecht geluid wordt je slecht vergeven.” Haar verhaal is doorspekt met handige tips en weetjes. Bijvoorbeeld het feit dat bovengenoemd software bedrijf stopt met de goedkopere ‘single edition’ van haar DPS (Digital Publishing Service). De duurdere versies zijn echter onbetaalbaar voor ZP’ers (en de meeste MKB’ers), dus Kampf raadt hen aan over te stappen naar Aquafadas.

De tijd dringt, de soep is heet genoeg om te worden opgediend, dus Kampf moet afronden. Zowel zij als Kitty Hieltjes hadden zoveel meer kunnen vertellen. Gelukkig geven zij, na de pauze met soep en broodjesook nog een workshop.

Ik zit daar niet bij. Ik heb besloten de trap te beklimmen naar de eerste verdieping, en daar aan te schuiven bij de workshop ‘Infographics maken’ van Harry de Lange. Harry presenteert zichzelf middels een digitale showreel. Daarin leren we Harry kennen als een ‘digital magician’ en we krijgen tegelijkertijd te zien wat er allemaal mogelijk is met After Effects en Edge Animate. Harry vertelt in anderhalf uur hoe hij een korte geanimeerde infogrpahic maakte over – hoe toepasselijk – de geschiedenis van infographics. Hij vertelt hoe hij de schaakklok op 8 uur zette en zichzelf die tijd gaf om met gebruik van twee software programma’s (eigenlijk drie: het tekenen van beelden doet hij in Illustrator) dwars door de geschiedenis van geïllustreerde informatie te gaan: van grotschilderingen, via de Olympische Spelen van 1974 naar moderne digitale animaties. Eén van de voorbeelden die hij geeft is de kaart van de Londonse ondergrondse, zoals ontworpen door Harry Beck in 1934. De kaart zelf was een revolutie op het gebied van grafisch vormgeven. Harry de Lange haalt de kaart echter uit elkaar in Illustrator, en zet hem met effecten en animaties en al weer in elkaar in After Effects. Een bijzonder staaltje ‘digitale magie’. Harry geeft ook les bij House of Media (en via HoM voor GOC), dus als je de opleiding Interactive Media Developer doet, of één of twee modules daarvan, dan kan hij je deelgenoot maken van zijn indrukwekkende ‘goocheltrucs’.

Tjid om af te sluiten. Het duizelt me een beetje. Als medewerker van GOC wist ik wel een beetje wat me te wachten stond vandaag, maar het is toch veel informatie, die je in ruim drie uur tot je neemt. Gelukkig is er gelegenheid tot naborrelen en netwerken. Ik zie al enkele geïnteresseerden bij mijn collega Henri van de Craats staan, om meer informatie vragen over de opleidingen waarvan zij vandaag een eerste glimp hebben mogen opvangen. Ik kan ze geen ongelijk geven. Uiteindelijk wil je toch zelf ook een ‘snelle jongen met een petje’ zijn?

Jasper Aalbers, ontwikkelaar GOC