Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

BBL-opleiding onder de loep: hoe zijn de ervaringen?

05 september 2018

Openstaande vacatures in de grafische sector zijn lastig in te vullen. Dus kiezen steeds meer grafimedia- en kartonnagebedrijven ervoor om via een BBL-traject jong talent het vak te leren. Hoe zijn de ervaringen?

Dat kunnen ze vertellen bij Grafisch Bedrijf Bokhorst in Nunspeet. In de nazomer van 2017 startte Jeffrey (23) er met de BBL-opleiding van GOC. Hij werkt vier dagen in de week als nabewerker en gaat één dag in de twee weken naar school in Zwolle.
De BBL-opleiding duurt maximaal 16 maanden en bestaat uit drie fasen. In de eerste fase maakte Jeffrey kennis met tal van grafische processen en technieken. Ook kwamen thema’s als veiligheid en kwaliteit aan bod. In de tweede fase specialiseerde Jeffrey zich in nabewerking. Inmiddels is hij bezig met de afronding van de opleiding. Daarvoor verdiept hij zich verder in grafische technieken en het productieproces. Ook krijgt hij lessen Nederlands, rekenen en loopbaan en burgerschap.

Leren van elkaar
“In het begin was het best even wennen om weer naar school te gaan, maar je komt er snel weer in”, vertelt Jeffrey. “Het is leuk om die dag weer tussen leeftijdgenoten te zitten, juist omdat hier mijn collega’s allemaal wat ouder zijn. Je leert niet alleen van de docent, maar ook van elkaar omdat je samen opdrachten bespreekt.”
Die opdrachten zijn af en toe behoorlijk pittig. Gelukkig biedt Grafisch Bedrijf Bokhorst Jeffrey tijd om te leren. Als het rustig is pakt de jonge nabewerker in opleiding zijn laptop erbij en gaat hij in de kantine studeren. Ook kan hij altijd vragen stellen aan zijn collega’s of praktijkbegeleider Marcel. “We gaan elke maandagmorgen kort om tafel. Dan bespreken we wat er vrijdag op school behandeld is”, vertelt de productieleider. “Ook nemen we de opdrachten en de vragen die Jeffrey heeft door.”
Die opdrachten sluiten volgens Marcel goed aan bij de praktijk, al zijn processen of technieken op de werkvloer soms net even anders dan in de boeken staat. “Maar dat is niet erg. De fijne kneepjes van het vak kunnen wij Jeffrey wel bijbrengen. Al met al vind ik de BBL-opleiding een mooie combinatie van werken en leren. Ook de samenwerking met GOC verloopt goed. De docent is al een aantal keer langs geweest en we hebben regelmatig contact per mail.”

Vergrijzing
Jeffrey is met afstand de jongste werknemer van het grafische bedrijf uit Nunspeet. De meeste medewerkers zijn in de veertig of vijftig, een aantal nadert de pensioengerechtigde leeftijd. Nieuw personeel met een grafische achtergrond is schaars en dus besloot Grafisch Bedrijf Bokhorst het over een andere boeg te gooien: de BBL-opleiding grafisch operator van GOC.
“Jeffrey heeft hier al stage gelopen in het kader van zijn dtp-opleiding. We wisten dus wat voor vlees we in de kuip hadden”, vertelt directeur Sven Bokhorst. “Dit is een eerste stap richting verjonging van ons bedrijf en dat bevalt goed. Qua tijd die je kwijt bent aan begeleiding is het te overzien, in de planning kunnen we er rekening mee houden dat Jeffrey naar school gaat en door de beschikbare subsidies is de investering behapbaar.”

Mooi beroep
Ook Jeffrey is blij met de opleidingskans die hij kreeg. Nabewerken is een creatief, uitdagend en afwisselend vak, vertelt hij. Het ene moment is hij bezig met snijden, stansen of brocheren, even later verpakt en etiketteert Jeffrey een zending om die klaar te maken voor verzending. “Mijn werk hier is goed te combineren met mijn opleiding. Ik hoop de komende jaren nog meer te leren en door te groeien binnen Bokhorst. Als ik vrienden vertel over mijn werk, zeggen ze regelmatig: dat klinkt leuker dan mijn baan.”

Grafisch Bedrijf Bokhorst ontstond 85 jaar geleden als etikettendrukker. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot allround grafisch bedrijf, dat onder meer verpakkingen voor de voedingsindustrie (BRC), commercieel drukwerk (regionaal + specials) en natuurlijk etiketten maakt. Onder de vlag van PromUnique verzorgt het bedrijf ook voetbalplaatjesacties voor retailers en verenigingen. Bij het bedrijf werken 16 mensen.