Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips van collega praktijkopleiders

Hier citeren wij elf top tips van collega-praktijkopleiders

1. Zorg dat de leiding achter je staat

"Om goed te kunnen opleiden is het noodzakelijk dat de leiding achter je staat. Als je onvoldoende ruimte krijgt probeer het management dan te overtuigen van de voordelen van opleiden. Want die zijn er! Mensen verdienen zichzelf terug omdat ze goed zijn opgeleid en opgeleide mensen zijn vaak gemotiveerd!"

Rob Wanrooij, Praktijkopleider Nabewerking bij Senefelder Misset

2. Gestructureerd opleiden leidt tot minder storingen

"Wij hebben duidelijke afspraken over wat leerlingen binnen onze drukkerij moeten leren. We hebben hiervoor een speciale opleidingsmap ontwikkeld die iedere leerling stap voor stap doorloopt. Hierdoor kunnen we goed de voortgang van de opleiding bewaken en tijdig ingrijpen als het niet lekker gaat met een leerling. Voordeel voor het bedrijf is dat iedereen op dezelfde én op de juiste manier dingen aanleert, waardoor er in de praktijk minder storingen voorkomen."

Jan Noordeloos, Opleider bij PCM Uitgevers

3. Blijf gewoon

"Mijn tip voor een beginnende praktijkopleider? Blijf gewoon! Ga niet boven je leerlingen staan. Leerlingen gaan dan tegen je op kijken en durven je geen vragen meer te stellen. Dat werkt niet! Zorg ervoor dat je zichtbaar en aanspreekbaar bent. Wees ook consequent en duidelijk over je verwachtingen en heel belangrijk....maak af en toe een geintje!"

Rob Wanrooij, Praktijkopleider Nabewerking bij Senefelder Misset

4. Neem de tijd voor een goed sollicitatiegesprek

"Wij voeren met iedere leerling die hier wil stagelopen een sollicitatiegesprek. Wij hebben een lijst met vragen gemaakt die we aan iedere leerling stellen. Dat werkt heel handig, want dan hoeven we niet iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden. Tijdens het gesprek probeer ik een goed beeld te krijgen van wie ik voor me heb. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen initiatieven nemen, inzet tonen, enthousiast zijn. Als een leerling me tijdens het gesprek niet kan overtuigen dan gaan we niet met hem in zee."

Kees van Wijck, Toneelmeester bij het Parktheater in Eindhoven

5. Geef de leerling de kans om te ontdekken wat hij leuk vindt

"Leerlingen die bij ons in Schouwburg stage komen lopen weten vaak niet welke richting ze op willen. Ik laat de leerling daarom de eerste maand met alle werkzaamheden meedraaien, zodat hij een goed beeld krijgt van wat er te koop is en erachter komt wat hij leuk vindt. Ondertussen heb ik de gelegenheid om de leerling goed te observeren: waar liggen zijn talenten? Voor welke werkzaamheden toont hij de meeste interesse? Waar heeft hij inzicht in? Daarna spreken de leerling en ik af voor welke werkzaamheden hij vooral wordt ingezet."

Trudy Wams, Hoofd Techniek bij de Stadschouwburg in Middelburg

6. Maak een stageplan op maat

"Iedere leerling binnen ons bedrijf heeft een eigen stageplan: een voortgangsoverzicht met een planning voor een jaar. Dit plan maak ik samen met de leerling, zodat het goed aansluit op zijn persoonlijke situatie. Met de meeste leerlingen zit ik één keer per maand om de tafel om de voortgang te bespreken, maar als het nodig is dan gebeurt dat vaker. Ieder mens is anders en daar houd ik rekening mee."

Rob Wanrooy, Praktijkopleider Nabewerking, Senefelder Misset

7. Blijf geduldig

"Soms heb je leerlingen die heel moeilijk leren of die zich gedragen op een manier die echt niet kan. Een leerling afschrijven of wegsturen is dan de makkelijkste weg. Maar daarvoor ben ik geen praktijkopleider geworden. Blijf geduldig en rustig, probeer het opnieuw of probeer het op een ander moment."

Rahim Ali, Coordinator Afwerking bij TDS Printmaildata

8. Zorg dat je met elkaar in gesprek blijft

"In ons vak ben je vooral dienstverlenend bezig. Wij moeten er voor zorgen dat gezelschappen en artiesten zich prettig voelen en het naar hun zin hebben. Dat is een kwestie van goed luisteren, maar ook van aanvoelen. Na iedere voorstelling nemen mijn team en ik de tijd om met elkaar over de dienstverlening te praten. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Ik merk dat leerlingen veel van deze gesprekken leren, vooral omdat ze niet alleen van mij dingen horen, maar ook van hun naaste collega's."

Trudy Wams, Hoofd Techniek bij de Stadsschouwburg in Middelburg

9. Vertrouw op je eigen intuïtie

"Toen ik net praktijkopleider was vond ik het beoordelen van een leerling best lastig. Vooral als ik niet helemaal tevreden was over een leerling. Ik vroeg me af of ik het wel goed zag en of ik de leerling niet teveel benadeelde. Tijdens de beoordelingsgesprekken die ik voerde met de school en de leerling merkte ik echter dat ik vaak dezelfde dingen waarnam als de docent op school. Logisch, want een leerling wordt niet opeens een ander mens omdat hij gaat stagelopen. Een leerling die bij ons vaak te laat komt, doet dit ook op school. Een leerling die zich bij ons lomp gedraagt, is ook op school geen charmante jongen. Kortom, praktijkopleiders, vertrouw op jezelf !"

Jeroen Croonenberg, praktijkopleider AV bij Heuvelman sound & vision in Culemborg

10. Wees niet te bang om je kritiek te uiten.

"Probeer zo concreet te zijn als mogelijk. Wacht niet tot het einde van de opleiding met je verbeterpunten want dan ontneem je de leerling de kans om van zijn fouten te leren en zich te verbeteren. Bedenk: zachte heelmeesters, maken stinkende wonden!"

Kees van Wijck, Toneelmeester bij het Parktheater in Eindhoven


11. Geef een stagecertificaat

"Als wij tevreden zijn over een leerling dan krijgt hij van ons aan het eind van de stage een ‘stagecertificaat'. Daarop staat dat de leerling bij ons stage heeft gelopen en dat we tevreden zijn over zijn inzet. Het kost ons weinig moeite, maar de meeste leerlingen zijn er erg blij mee. Het is een blijk van waardering."

Jeroen Croonenberg, praktijkopleider AV bij Heuvelman sound & vision in Culemborg