Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

de rol van de praktijkopleider

Niemand is volmaakt natuurlijk. Maar de ideale praktijkopleider:

  • Biedt begeleiding, duidelijkheid en structuur
  • Is aardig en toegankelijk
  • Neemt de leerling serieus
  • Helpt de leerling
  • Geeft het goede voorbeeld
  • Heeft verstand van zijn vak
  • Kan goed en duidelijk uitleg geven
  • Is betrokken bij de leerling en toont belangstelling

De drie rollen van de praktijkopleider

Rol 1: de inspirerende coach
De leerling loopt stage in een bedrijf om competenties te ontwikkelen. Als praktijkopleider speel je daarbij een belangrijke en stimulerende rol. Het is aan jou de leerling te prikkelen en uit te dagen om zelf dingen te ontdekken. Je toont belangstelling voor de leerling, Daarnaast stem je de begeleiding af op zijn persoonlijke situatie en behoeften en voer je regelmatig begeleidingsgesprekken. Als de leerling behoefte heeft aan inhoudelijke ondersteuning kan hij altijd een beroep doen op jouw vakbekwaamheid.

Rol 2: De organisator
De praktijkopleider heeft ook een organiserende rol bij het praktfijkleren. Aan het begin van de opleiding maak je samen met de leerling een stageplan met duidelijke leerdoelen waar u tijdens de stage naar toe werkt. Je zorgt ervoor dat de leerling werkzaamheden kan doen die aansluiten op deze leerdoelen. Ook maak je duidelijke afspraken met iedereen die bij de opleiding betrokken is. Verder overleg je met de school over de voortgang en de invulling van de stage.

Rol 3: De beoordelaar
Je beoordeelt de uitvoering en de kwaliteit van het werk. Ook beoordeel je de leerling als ‘beginnend beroepsbeoefenaar'. Hoe je dat doet, bespreekt u vooraf met de school.

Wat doet een praktijkopleider?
  • Kiezen en organiseren van leersituaties
  • Geven van feedback over het handelen van de leerling in die leersituaties
  • Bewaken van de voortgang in het leer- en ontwikkelproces van de leerling
  • Bieden van sociaal-emotionele ondersteuning
  • Bieden van steun bij het oplossen van problemen van de leerling