Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips voor een flitsende start

welkomEen nieuwe medewerker voelt zich bijna nooit direct op zijn gemak en dat geldt zeker voor een nieuwe leerling. Het is altijd even wennen en het kost tijd en inspanning voordat een leerling zich helemaal thuis voelt. Door een goede introductie:

  • weet de leerling snel wat er van hem verwacht wordt
  • krijgt de leerling zekerheid en houvast
  • voelt de leerling zich sneller thuis
  • wordt de leerling sneller opgenomen in het team

10 tips voor een flitsende start

1. Zorg voor een goede ontvangst op de eerste werkdag. Wanneer het in jouw bedrijf 's morgens vroeg altijd een 'heksenketel' is, vraag de nieuwe leerling dan om een uurtje eerder of later te komen. Laat merken dat de leerling welkom is. Maak tijd voor een kopje koffie en stel de nieuwe leerling op zijn gemak. Stel de leerling voor aan zijn collega's en geef een rondleiding door het bedrijf en de afdeling waar hij komt te werken. Geef informatie over huisregels, veiligheid enz. Zorg ervoor dat jij of een collega de hele dag bij de leerling in de buurt is om eventuele vragen te beantwoorden en hem op weg te helpen.

2. Misschien een 'open deur', maar in de praktijk gaat het nog wel eens mis: stel collega's op de hoogte van de komst van de nieuwe leerling! 

3. Overlaad de leerling niet met informatie. Het is moeilijk om alles meteen te onthouden.

4. Geef de leerling een kans. Iedereen moet even wennen aan een nieuwe werkomgeving en dat geldt zeker voor een leerling. Oordeel daarom niet te snel. Spreek de leerling wel vanaf de eerste werkdag aan op werkhouding en gedrag als dat niet goed is.

5. Vertel de leerling bij wie hij kan aankloppen als je er niet bent.

6. Zorg dat er voldoende werk is. Verzamel een paar zinvolle klussen die de leerling kan doen als hij eerder klaar is met een opdracht en leg dit duidelijk aan de leerling uit. Daardoor hoeft hij niet steeds te vragen wat hij moet doen.

7. Begin met wat eenvoudige taken (niet te simpel, want het moet natuurlijk wel uitdagend zijn!) en geef de leerling geleidelijk complexere taken of meer taken.

8. Maak een introductie- en inwerkprogramma. Je kunt hiervoor gebruik maken van de checklist introductie- en inwerkprogramma.

9. Niets is vanzelfsprekend! Besef dat de leerling zich als een ‘kat in een vreemd pakhuis voelt' en dat alles nieuw en bijzonder is.

10. Geef collega's een rol in het introductie- en inwerkprogramma. Je hoeft als praktijkopleider niet alles zelf te doen.