Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

leerlingen van allerlei nationaliteiten op de werk

Of het lastig is om leerlingen en medewerkers van allerlei nationaliteiten in het bedrijf rond te hebben lopen? Helemaal niet, zegt directeur Dick de Koning van DEKO Alarm en DEKO Bewaking in Den Helder. Hij heeft mensen van negen nationaliteiten onder zijn hoede. Zijn tien tips voor een multiculturele werkvloer.

1. Bekijk het positief

Alle mensen in Nederland zijn voor mij Nederlanders, zij het met diverse culturele achtergronden. Daar is niets ingewikkelds aan. Ik zie ook altijd het mooie aan opleiden. Het is prachtig om in gesprek te gaan met uiteenlopende mensen. Soms kan dat zelfs zonder veel woorden. Ik heb een Rus een keer letterlijk met handen en voeten instructies gegeven. We verstaan elkaar misschien niet altijd honderd procent, maar we begrijpen elkaar prima.

2. Vraag, vraag, vraag

Vraag een leerling bij de eerste kennismaking het hemd van het lijf. Waar komt hij vandaan, hoe lang is hij al in Nederland, wat voor opleidingen heeft hij achter de rug, hoe zit het met de Nederlandse taal? Hoe is de thuissituatie? Vraag alles wat nodig is om in te kunnen schatten of iemand in het bedrijf past en kan functioneren op de plek die je voor ogen hebt.

3. Heb begrip voor andere gewoonten, mits het werk het toelaat

Praat samen over wat mogelijk is. Als een Islamitische leerling of medewerker aangeeft op een bepaalde tijd en bepaalde manier te willen bidden, vind ik dat prima als het op de werkvloer in te passen is. En als mijn klanten er geen problemen mee hebben. Lukt het niet? Jammer. ‘Allah zal je ook belonen als je je werk goed doet', zeg ik dan.

4. Moedig aan en geef kritiek

Artikel 1 van de Krijgsmacht staat in mijn geheugen gegrift. ‘Aanmoediging en beloning, terechtwijzing en bestraffing', daar draait het om op de werkvloer. Ieder mens wil horen dat hij dingen goed doet. Het maakt niet uit waar hij vandaan komt. En als er iets niet goed is, zeg ik het ook rustig en duidelijk.

5. Wees niet bang om je mond open te doen

Praat zaken uit. Soms dúrven managers een bepaald onderwerp niet eens aan te snijden. Maar problemen lossen zich vanzelf op als je met elkaar het gesprek aangaat. Wees duidelijk over je grenzen. Een leerlinge die per se vasthoudt aan haar hoofddoek, kan ik niet als aspirant-beveiliger bij een klant inzetten. Een Afghaan met grote moeite met rapportages in het Nederlands, wil ik een kans geven, als hij echt zijn uiterste best doet.

6. Geef vertrouwen

Geef medewerkers en leerlingen je vertrouwen. Ik heb soms jongeren uit een groep die niet echt geliefd is in Den Helder. Jullie zijn nu in mijn huis, ik vertrouw jullie, vertel ik hun. Zorg dat we vrienden blijven. Als het vertrouwen één keer wordt geschaad, is het voorbij. Ik heb nooit problemen gehad.

7. Bereid mensen goed voor

Binnen het bedrijf kan iemand van allochtone afkomst wellicht welkom zijn, de buitenwereld kan er anders tegenaan kijken. Bereid mensen daarop voor. Allochtone aspirant-beveiligers wapen ik tegen het feit dat ze misschien uitgescholden worden op straat. Toen ik een medewerker met een donkere huidskleur naar een klant in de haven stuurde, heb ik even gebeld met die klant. ‘Vertrouw erop dat we goede mensen hebben', zeg ik dan. Die jongen treedt daar nu in vaste dienst.

8. Maak er een spel van

Als mensen tegen me zeggen dat ze iets niet kunnen of ergens geen zin in hebben, ga ik de uitdaging met hen aan. Een Turkse vrouw is nu bijvoorbeeld zover dat ze álle mensen een waarschuwing durft te geven, ook mannen. Zie het werk als topsport op hoog niveau. Ik leg de lat steeds hoger.

9. Doe niet ingewikkeld met indelingen

Iedereen past bij iedereen. Iedereen moet met elkaar kunnen samenwerken, ongeacht de achtergrond. Kijk wel kritisch wie je leerlingen laat begeleiden. Wat oudere medewerkers met meer levenservaring pakken het soms net wat rustiger aan dan jonge honden.

10. Zorg dat iedereen zich op zijn gemak voelt in het bedrijf

Betrek mensen bij de organisatie. We moeten met zijn allen de kar vooruit krijgen. Het management gaat voorop en weet de weg, maar zonder duwers komen we er niet. We hebben iedereen nodig, ervaren of onervaren, leerling of vaste kracht, allochtoon of autochtoon.

Wie is Dick de Koning?

Directeur/praktijkopleider Dick de Koning van erkend leerbedrijf DEKO in Den Helder startte 33 jaar geleden een elektronicabedrijf, dat onder meer spullen voor inbraakbeveiliging verkoopt. Twintig jaar geleden begon hij daarnaast een eigen beveiligingsbedrijf. Hij heeft nu zo'n 60 mensen in dienst, onder wie ook altijd een stel aspirant-beveiligers. "We moeten mensen opleiden om verzekerd te zijn van jonge aanwas in de branche. Bovendien heb ik plezier in mijn werk en wil ik mijn kennis en ervaring doorgeven. Ik was vroeger docent elektronica. Dat onderwijzen zit er nog steeds in."

Bron: Praktijk, vaktijdschrift over Praktijkleren