Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

de praktijkopleider als coach

Als praktijkopleider speel je een belangrijke en stimulerende rol in de stage van je leerling. Het is aan jou om de leerling te prikkelen en uit te dagen om zelf dingen te ontdekken. Als je als praktijkopleider op een goede manier coachingstechnieken toepast, zal de leerling zich gewaardeerd en uitgedaagd voelen. Dat gevoel biedt de beste basis om te leren.

Wat is coachen?

Coachen is een vorm van persoonlijke begeleiding. Vooraf worden de doelen bepaald. De leerling leert, de coach ondersteunt het leerproces. Dit doet de coach vooral door vragen te stellen die de leerling prikkelen en aanzetten tot nadenken. Coachen is dus iets anders dan het onderwijzen of instrueren van leerlingen. Je brengt geen kennis en ervaring over, maar je stelt zodanige vragen dat de leerling zelf gaat nadenken over wat het beste is.

Wanneer coaching?

Voorbeelden van situaties waarbij coaching van een leerling zinvol kan zijn:

  • De leerling heeft een conflict met een collega
  • De leerling zit niet lekker in zijn vel
  • De leerling staat voor een lastige beslissing
  • De leerling loopt te hard van stapel
  • De leerling neemt geen initiatieven
  • De leerling heeft geen overzicht
  • De leerling voelt zich onzeker

Voorwaarden voor effectieve coaching

Waar moet je op letten bij coaching? Waaraan moet coaching voldoen wil het effectief zijn? Klik hier en lees verder.

Tips bij het coachen

Wat voor vragen kun je stellen? Hoe bouw je het gesprek op? Klik hier en lees verder.

Test jezelf: hoe goed ben je als coach?

Ben je een coach of een adviseur? Wat kun je verbeteren in jouw aanpak? Klik hier en lees verder.

Tips om effectief feedback te geven

Hoe ga ik dit op een goede manier tegen mijn leerling zeggen? Veel praktijkopleiders vinden dit lastig. Klik hier en lees verder.