Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

veel gemaakte fouten sollicitatiegesprek

Sollicitant laten wachten

Zorg dat je op tijd aan het gesprek begint. Wanneer de kandidaat iets te vroeg is, bied hem dan een rustige wachtruimte aan. Voorkom dat je medewerkers allemaal even nieuwsgierig komen kijken. Zorg er ook voor dat de sollicitanten niet met elkaar in contact kunnen komen.

Ervaring hebben is niet hetzelfde als goed zijn

Als een kandidaat veel ervaring heeft met bepaalde werkzaamheden, hoeft hij dit niet per definitie goed te kunnen. Vraag door! Hoe pakte hij dingen aan? Waaruit bestond het orderpakket? Waarvoor kreeg hij complimenten? Wat voor klachten kreeg hij?

Geen ervaring hebben is niet hetzelfde als niet goed zijn

Draai het ook om. Een kandidaat met weinig ervaring kan een uitstekende nieuwe medewerker zijn. Geef iemand de kans het tegendeel te bewijzen. Vraag vooral door op motivatie. Waarom wil hij dit werk gaan doen? Hoe denkt hij de ervaringsachterstand te kunnen compenseren?

Functieprofiel als keurslijf

De neiging iemand te zoeken die precies past in het functieprofiel. Natuurlijk zoek je iemand die zo goed mogelijk past. Maar waarom altijd het schaap met de 5 poten? Een schaap met 3 poten biedt wellicht meer mogelijkheden om gebruik te maken van het talent van de medewerker. Hoe wil deze medewerker vorm geven aan de vierde poot?

Zelf het antwoord al geven

Voorbeeld:
'Ik zie dat je bij X hebt gewerkt. Je hebt dan zeker wel veel ervaring met....?'
Het antwoord ligt al besloten in de vraag. Stel zoveel mogelijk open vragen.

Dubbele vragen stellen

Voorbeeld:
'Hoe lang heb je aan die tweekleuren pers gewerkt en kun je ook iets vertellen over het orderpakket en hoe vaak jullie fullcolour werk draaiden? Of werkte je daar aan een vierkleuren pers?'
In zo'n geval beantwoordt de kandidaat alleen de voor hem beste vraag of de laatste vraag. Stel korte, eenvoudige vragen.