Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips en trucs werving

Buiten de geijkte personeelsadvertentie in vakbladen, regionale bladen, plaatselijke sufferdjes en landelijke dagbladen, zijn er meerder manieren om personeel te werven. Vlak de personeelsadvertentie niet uit, maar wees creatief en probeer ook eens andere mogelijkheden uit. Een aantal wervingsideeën op een rij:

1. Neem een leerling
Hier lees je hoe je aan een leerling komt.

2. De profielenbank van C3 werkt!
C3 begeleidt vele werknemers naar werk. Wie weet zit jouw toekomstige medewerker daar bij! Kijk in de profielenbank.  

3. De vacaturebank van C3werkt!
Plaats gratis jouw vacature in de vacaturebank van C3.

4. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen!
Organiseer eens een open dag voor leerlingen of neem contact op met scholen in de omgeving en biedt een rondleiding aan. Deze websites helpen je op weg!

5. Gebruik vacaturesites
Plaats je vacature op een online vacaturebank. Er zijn vele algemene vacaturebanken.
Enkele sites met vacatures in de creatieve industrie op een rij:

6. Schakel een bureau in
Het gemak van de werving en selectie uit handen geven.
Voordelen?
Een uitzendbureau heeft toegang tot een uitgebreid netwerk van potentiële werknemers en neemt werk, zorg en administratie op het personeelsvlak uit handen. Je hebt minder werkgeversrisico's als ziekterisico of instroom in WIA of WAO.
Uiteindelijk kan je altijd bij gebleken geschiktheid een tijdelijk ingehuurde medewerker een contract aanbieden. Vraag bij het bureau wat de voorwaarden zijn. Enkele werving en selectie bureaus die actief zijn in de creatieve industrie: 

7. Stimuleer je eigen medewerkers om nieuwe collega's te werven
Stel bijvoorbeeld een bonus, een weekendje weg of een dinerbon in het vooruitzicht als je dankzij één van je medewerkers een nieuwe medewerker kunt aannemen!

8. Gebruik je eigen netwerk
Vertel je kennissen, buren, klanten, leveranciers, je bedrijfsadviseur van het GOC en andere mensen die je kent, dat je op zoek bent naar een nieuwe medewerker. Maak gebruik van social networks zoals Twitter, LinkedIn, Hyves en Facebook.

9. Plaats de vacatures op de website van je bedrijf

10. Neem deel aan banenmarkten

11. Adverteer in schoolkranten, verenigingskranten, krantjes van sportclubs enz.
Vaak erg goedkoop. Het levert misschien niet veel reacties op, maar als er één goede sollicitant tussen zit, ben je alweer geholpen! En je werkt aan je naamsbekendheid.

12. In portefeuille bewaren
Wanneer er meerdere kandidaten op een vacature solliciteren, vraag dan of je hun gegevens in portefeuille mag bewaren. Zodra je weer een vacature heeft, kunt je contact met ze opnemen. Bewaar ook de open sollicitaties.

13. Neem contact op met collega-ondernemers
Misschien weten zij iemand.

14. Reclame op je bedrijfsauto(s)
'Gezocht: nieuwe collega'.

15. Werk aan je naamsbekendheid
Verstuur regelmatig een persbericht naar de regionale kranten en huis-aan-huisbladen.

16. Neem contact op met (goede) oud-medewerkers
Misschien zijn ze weer aan een nieuwe stap toe of hebben zij mensen in hun netwerk die interesse hebben in de functie.

17. Bedrijfssluiting in omgeving?
Als een bedrijf in je omgeving gaat sluiten of als je weet dat er mensen hun baan gaan verliezen, neem dan contact op. Misschien kan je iemand een baan aanbieden.

18. Ten slotte, wed op meerdere paarden
Er zijn vele manieren om op zoek te gaan naar geschikte werknemers. Zet meerder acties tegelijk in gang, zo vergroot je de kans op slagen aanzienlijk.