Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips en trucs effectief beoordelingsgesprek

1. Goede voorbereiding is het halve werk

  • Start ruim op tijd met de voorbereiding.
  • Pak de afgesproken doelen en resultaten erbij. Kijk terug op de voortgangsgesprekken. 
  • Maak een beoordeling die objectief is en met oog voor omstandigheden.
  • Zet op een rijtje wat de consequenties van de beoordeling zijn.
  • Zoek zo nodig de rechtspositionele gevolgen uit.
  • Denk alvast na over wat de boodschap van het gesprek is.
  • Wordt het een lastig gesprek? Denk vast na hoe je gaat reageren op de emoties van de medewerker. 
  • Reserveer minimaal een uur voor het gesprek en houd rekening met ‘uitlooptijd'. Plan ook de verslaglegging.
  • Nodig de medewerker minimaal een week van te voren uit.

2. Begin met de eindbeoordeling

  • Vertel eerst kort en bondig wat de eindbeoordeling is. Dat haalt de ergste spanning weg.

3. Alles wat aandacht krijgt groeit

  • Haal de sterke kanten van de medewerker naar voren.
  • Laat je waardering merken. 
  • Geef vertrouwen dat zwakke punten worden weggewerkt.

4. Vertel niets nieuws

  • Zorg dat de medewerker tijdens het beoordelingsgesprek niet wordt geconfronteerd met een totaal onverwachte beoordeling.
  • Geef daarom regelmatig je mening. Spreek het direct uit als iets niet goed gaat en geef complimenten als je tevreden bent. 
  • Zie het beoordelingsgesprek als een moment om de balans op te maken en consequenties te benoemen.

5. Ook een beoordelingsgesprek is een ‘gesprek'

  • Zorg voor tweerichtingsverkeer. Ook de medewerker heeft een verhaal over wat wel en niet goed gaat en hoe dat kan verbeteren.
  • Luister goed naar wat de medewerker te vertellen heeft over belemmerende omstandigheden in de organisatie!

6. Durf te confronteren

  • Wees eerlijk en concreet. Draai niet om de hete brei heen....en durf!

7. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn

  • Het is jouw beoordeling. Zorg wel dat de medewerker de overwegingen begrijpt.

8. Toon begrip bij een slechte beoordeling

Gebruik de lessen van het ‘slecht nieuwsgesprek':

  • Deel meteen de klap uit. Kort, duidelijk en zonder uitgebreide toelichting.
  • Bied ruimte voor emoties. Respecteer felle reacties. Toon betrokkenheid door emoties die je ziet te benoemen: ‘Ik zie dat je aangeslagen bent.' Ga niet troosten, je bent immers de brenger van het slechte nieuws. Laat de medewerker rustig stoom afblazen tot hij zelf informeert naar het waarom.
  • Licht de reden toe. Hou het kort en zakelijk. Herhaal het eventueel een paar keer, maar wel telkens in dezelfde woorden. Anders ontstaat onduidelijkheid (‘je zei net nog...')
  • Als de emoties te heftig zijn, maak je een vervolgafspraak om de praktische consequenties te bespreken.

9. Rond het gesprek goed af

  • Vat de belangrijkste afspraken samen (of vraag de medewerker om dat te doen).
  • Vraag hoe de medewerker het gesprek ervaren heeft. 
  • Licht eventuele consequenties van het gesprek toe (bijvoorbeeld als de beoordeling financiële gevolgen heeft). 
  • Eindig het gesprek positief, het liefst met een welgemeend compliment.

10. Gebruik het beoordelingsformulier