Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

competenties

Een talent is iemand die over de juiste combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag beschikt en de kans krijgt die te laten zien.
Competenties zijn de kwaliteiten die de medewerker heeft om een functie goed te kunnen uitvoeren en afgesproken resultaten te kunnen behalen. Voorbeelden van competenties zijn: resultaatgerichtheid, klantgerichtheid, samenwerken, creativiteit en communicatieve vaardigheden.

Waarom zijn competenties belangrijk?

Het voldoen aan vaktechnische functie-eisen is niet meer genoeg. Ook al wordt het werk vaktechnisch nog zo goed uitgevoerd, zonder kwaliteiten op het gebied van samenwerken, communiceren of klantgerichtheid komt de medewerker toch tekort. Dat doet niet alleen afbreuk aan zijn resultaten, maar ook aan die van het bedrijf. De laatste jaren is daarom steeds meer aandacht uitgegaan naar de kwaliteiten die nodig zijn om goed te functioneren in het bedrijfsproces.

Hoe kan ik competenties ontwikkelen?

Het ontwikkelen van competenties kan via opleidingen maar gebeurt vooral in de dagelijkse praktijk. Maak afspraken met de medewerker over wat hij moet en wil ontwikkelen en zoek daarbij de beste vorm.

Bijvoorbeeld: Een medewerker krijgt steeds meer klantcontact. Je kan beginnen met inventariseren wat dit precies betekent in de dagelijkse praktijk. Is het voor de medewerker helemaal nieuw, moet hij over een drempel heen? Dan is een cursus een goed begin. Is de medewerker er al mee bezig en is hij zelf al aan het leren hoe het moet? Dan kan begeleiding door een ervaren collega of een korte stage bij een collega bedrijf een goede aanpak zijn.

Besteed veel aandacht aan sterke kanten

Het verder ontwikkelen van sterke kanten gaat een stuk makkelijker dan het wegnemen van tekorten. Kijk daarom altijd goed waar kan worden aangesloten bij bestaande interesses, voorkeuren en wensen. Bedenk: het werken aan mogelijkheden stimuleert, het werken aan tekorten demotiveert.

Welke competenties kan ik gebruiken?

Competenties zijn een hulpmiddel om kwaliteiten te benoemen. Er zijn talloze lijsten met competenties. Google bijvoorbeeld eens op ‘competentiewoordenboek' en laat je inspireren. Het is aantrekkelijk een eigen lijst met competenties te maken. Voordeel hiervan is dat de competenties aansluiten op de situatie in het bedrijf zodat mensen ze makkelijker herkennen.