Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips en trucs leidinggeven aan talent

  • Behandel je medewerkers zoals jezelf behandeld wil worden: respectvol. Laat zien dat je betrokken bent, vertrouwen hebt en dat je achter je mensen staat.
  • Zorg dat je iedereen uit je team goed leert kennen. Ga met al je mensen in gesprek. Stel open vragen en vraag door. Vraag wat hen bezighoudt, wat ze leuk vinden aan hun werk en wat hen motiveert. Ga na op welke manier jij hen kan ondersteunen, zodat ze hun werk beter kunnen doen en met meer plezier naar hun werk gaan.
  • Besteed aandacht aan wat goed gaat. Stimuleer medewerkers om hun sterke kanten verder te ontwikkelen.
  • Zorg dat je regelmatig met je mensen (zichtbare) successen behaalt. Bespreek deze successen met de medewerkers.
  • Geef mensen zoveel mogelijk vrijheid en ruimte om hun werk op hun eigen manier te doen.
  • Zet mensen slim in. Ga na of er talent binnen het team onbenut blijft, waardoor je kansen laat liggen.
  • Kom beloftes altijd na.
  • Geef het goede voorbeeld. Je eigen gedrag laat zien wat je van anderen verwacht.
  • Werk zelf ook mee als er minder leuke klussen te doen zijn.
  • Zorg ervoor dat je zichtbaar bent.
  • Delegeer. Ga regelmatig na welke taken je beslist zelf moet uitvoeren en welke je gerust aan je medewerkers kan overlaten.
  • Wees flexibel en speel in op de individuele eigenschappen van medewerkers. Bij een ongemotiveerde, maar ervaren medewerker past een andere leiderschapstijl dan bij een gemotiveerde schoolverlater.
  • Luister goed naar de ideeën die er leven bij medewerkers en maak gebruik van de ervaring en kennis van medewerkers. Zo creëer je draagvlak en betrokkenheid, voorkom je dat later blijkt dat de plannen in de praktijk niet uitvoerbaar zijn en voorkomt je dat je kilometers voor de troepen uitloopt.
  • Geef regelmatig complimenten. Een veelgehoorde klacht van medewerkers is dat hun manager wel regelmatig kritiek uit, maar nooit eens een complimentje geeft.
  • Geef regelmatig informatie over ontwikkelingen binnen het bedrijf en behaalde resultaten. Onzekerheid of niet tijdig beschikken over informatie werkt demotiverend en kan veel onnodige onrust veroorzaken.
  • Pas coachingstechnieken toe, dan haal je meer uit je gesprekken met medewerkers.

Haal jij het beste uit je mensen?

Vul de korte vragenlijst in en ontdek of jij het beste uit je medewerkers haalt.

doe de test