Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

tips en trucs coachgesprekken

  • Zorg dat het gesprek plaatsvindt in een rustige omgeving. Dus liever niet op een drukke werkvloer of in een kantine. 
  • Trek voldoende tijd uit voor het gesprek. Probeer rust uit te stralen en zorg voor een ontspannen sfeer. 
  • Neem een OEN-houding aan: wees Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.
  • Laat merken dat je naar de medewerker luistert, bijvoorbeeld door de medewerker regelmatig samen te vatten, maar ook door ‘hmm-geluiden'. 
  • Stel korte, open, directe vragen. Bijvoorbeeld: "Wat was er aan de hand bij ....? Welke dingen hebben daarmee te maken? Hoe pak je dat aan?"
  • Blijf vragen, vragen én doorvragen tot je samen de kern te pakken hebt.
  • Vraag om de situatie te beschrijven alsof deze nu plaatsvindt.
  • Stel vragen in de tegenwoordige tijd.
  • Benoem emoties bij de ander: ‘Ik zie dat het iets met je doet, kun je dat uitleggen?'.
  • Benoem ook emoties bij jezelf. Bijvoorbeeld: ‘ik krijg het gevoel dat je een loopje met me neemt en dat vind ik vervelend'.
  • Vraag om echte voorbeelden.
  • Waardeer stiltes en verbreek ze niet. Het kan zijn dat de medewerker een voorbeeld zoekt, naar woorden zoekt of hersteltijd nodig heeft. In een begeleidingsgesprek is een stilte waardevol en hoeft deze niet door de leidinggevende gevuld te worden.
  • Trek niet te snel conclusies en geef niet te snel advies.

Haal jij het beste uit je mensen?

Vul de korte vragenlijst in en ontdek of jij het beste uit je medewerkers haalt.

doe de test