Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

coachend leidinggeven

Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers zich meer gewaardeerd en uitgedaagd voelen? Hoe maak jij van een standaard werkoverleg een leerervaring?
Door het toepassen van coachingstechnieken in gesprekken met medewerkers kom je verder dan alleen de formele afspraken. Door coaching gaan medewerkers dieper nadenken over hun handelen en daardoor meer leren.

Wat is coachend leidinggeven?

Coachen is gericht op het begeleiden van mensen zodat ze leren en tot betere prestaties komen. Bij leidinggeven draait het om doelen stellen en resultaten halen. Coachend leidinggeven combineert deze beide vormen.
Bij coachend leidinggeven staan het verbeteren van prestaties en de ontwikkeling van medewerkers voorop. De leidinggevende stelt vragen die de medewerker prikkelen en aanzetten tot nadenken. Hij moedigt de medewerker aan om uitdagingen aan te gaan en in actie te komen. Coachen is dus iets anders dan het instrueren van medewerkers. Je brengt geen kennis en ervaring over, maar je stelt zodanige vragen dat de medewerker zelf gaat nadenken over wat het beste is.

Hoe kan ik coachend leidinggeven?

Lees meer over hoe je gesprekken met medewerkers meer inhoud kan geven.

Voorwaarden voor effectieve coaching
Waar moet je op letten bij coaching? Wanneer werkt het wel en wanneer niet?

Tips en Trucs Coachgesprekken
Waar let je op? Wat is je houding? Hoe ga je om met stiltes?

GROW model
Wat zijn goede vragen? Maak gebruik van het Grow-model, een vragenserie in vier eenvoudige stappen.

Haal jij het beste uit je mensen?

Vul de korte vragenlijst in en ontdek of jij het beste uit je medewerkers haalt.

doe de test