Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.

Klik hier om deze melding te verbergen

checklist nieuw personeel vinden

Deze checklist helpt je op weg bij het vinden van een nieuwe medewerker

Wat verwacht je van de nieuwe medewerker?
Bespreken met medewerkers/collega's
Wat bied je de nieuwe medewerker?
Vacature bekend maken bij je eigen medewerkers
Hoe en waar ga je op zoek naar een nieuwe medewerker?
Wervende tekst
Afspraak maken
Check sollicitatieregels

Wat verwacht je van de nieuwe medewerker?

  • Pak de functiebeschrijving erbij. Klopt deze nog? Welke taken zijn blijvend en welke taken zullen de komende jaren waarschijnlijk gaan veranderen? 
  • Waar wil je met je bedrijf over drie jaar staan? Wat verwacht je dan van de nieuwe medewerker? Wil je investeren in een kennisvoorsprong?
  • Maak een lijstje met eisen en een lijstje met wensen. Wat moet iemand beslist weten of kunnen om deze baan goed uit te voeren? En wat zou daarnaast nog handig zijn? 
  • Per wanneer heb je de nieuwe medewerker nodig? Voor hoe lang? Voor hoeveel uur per week?

Bespreken met medewerkers/collega's

Bespreek de functiebeschrijving en jouw eisen en wensen met collega's die een goed zicht hebben op de functie. Zij hebben wellicht goede aanvullingen. Vraag hen:

  • Wat volgens hen de drie belangrijkste eisen zijn.
  • Wat ze het leukst vinden aan hun baan bij jouw bedrijf. Wat maakt het werk aantrekkelijk? (handig voor de advertentietekst)
  • Of ze mogelijk geschikte mensen kennen voor de vacature.
  • Hoe je het beste de vacature bekend kan maken bij de doelgroep (vacaturesites, kranten, uitzendbureaus enz.)

Wat bied je de nieuwe medewerker?

  • Vaste baan of tijdelijke baan (met uitzicht op een vaste baan)?
  • Fulltime of parttime?
  • Salaris en andere arbeidsvoorwaarden 
  • Ontwikkelingsmogelijkheden

Vacature bekend maken bij je eigen medewerkers

Zoek eerst dicht bij huis en bied eerst je eigen medewerkers de mogelijkheid om te solliciteren. Voordelen:

  • Je maakt optimaal gebruik van de talenten van je medewerkers en je houdt hiermee goede werknemers in huis.
  • Je weet ‘welk vlees je in de kuip hebt'.
  • Medewerkers blijven flexibel: je voorkomt dat mensen 'vastroesten'.
  • Je stimuleert doorstroming en je medewerkers worden breder inzetbaar. 
  • De medewerker weet waaraan hij begint.

Hoe en waar ga je op zoek naar een nieuwe medewerker?

Draai het om; waar gaan jouw sollicitanten op zoek naar werk? Verplaats je in de doelgroep; hoe kun je deze kandidaten het beste bereiken? We hebben een aantal ideeën op een rij gezet: Tips en trucs Werving.

Wervende tekst

Denk na over wat jouw bedrijf en de aangeboden functie aantrekkelijk maakt. Schrijf een wervende, enthousiasmerende advertentietekst (of huur hier iemand voor in), die aanspreekt bij de mensen die je zoekt. Neem daarin op:

  • Functienaam (groot en vet). Wees niet te specifiek. Voorkom dat mensen zich niet in de functienaam herkennen.
  • Slogan (groot en vet) Dit is geen must, maar het trekt wel de aandacht.
  • Korte omschrijving van de werkzaamheden en verantwoordelijkheden. 
  • Naam van het bedrijf.
  • Afdeling waar de vacature is.
  • Aantal uren per week. 
  • De locatie waar de medewerker aan de slag gaat.
  • Wat je van de medewerker verwacht: opleiding, ervaring, kennis, persoonskenmerken.
  • Wat je de medewerker biedt, zoals: 
          - salaris en andere belangrijke arbeidsvoorwaarden 
          - arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd
  • Wat je bedrijf en de functie zo aantrekkelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan:
          - uitgebreid inwerkprogramma
          - veel ruimte voor eigen ideeën
          - ontwikkelmogelijkheden 
          - flexibele werktijden
          - nieuwste apparatuur
          - manier van omgaan met elkaar
          - mogelijkheid om werk en privé goed te combineren
  • Termijn waarbinnen sollicitanten kunnen reageren.
  • Naam van de persoon waar de sollicitant terecht kan als hij vragen heeft.
  • Manier van solliciteren (brief, email, telefonisch).
  • Eventueel: of je aanvullende selectiemethoden inzet (bijvoorbeeld een assessment of een antecedentenonderzoek).
  • ink naar de website van het bedrijf.

Afspraken maken

  • Wie doet de administratieve werkzaamheden rond de vacatures? (ontvangstbevestiging, uitnodiging enz.)
  • Wie beoordeelt de ontvangen reacties?
  • Data selectiegesprekken. Wie zijn erbij betrokken?

Check sollicitatieregels

  • De NVP-sollicitatiecode; een aantal basisregels die bedrijven naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid (NVP) in acht horen te nemen bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Op de site van NVP kun je de sollicitatiecode downloaden: NVP sollicitatiecode.
  • De werving- en selectiegids kan helpen bij het bepalen van de eisen die je aan sollicitanten mag stellen en bij het vormgeven van uw werving- en selectieprocedure. Gelijke behandeling staat daarin centraal. De inhoud is grotendeels gebaseerd op gelijkebehandelingswetgeving en oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling.